Enkelverzwikking

Info
Het zal je niet verbazen dat de enkelblessure een van de blessures is die het meest voorkomt. Bij de meeste enkelblessures gaat het om een verstuiking of verzwikking met bandletsel als gevolg. Bijna een derde van de sporters heeft last van een oude enkelblessure.

Symptomen
Een verzwikking gaat (vaak) gepaard met:

  • plotse scherpe pijn, meestal aan de buitenkant van de enkel. De ergste pijn wordt na een paar minuten minder, waardoor voorzichtig lopen vaak weer gaat. Het blijft een periode pijnlijk om op uw voet te staan. Het kunnen belasten van de voet met minstens vier stappen onmiddellijk na het trauma is een gunstig teken dat het letsel niet ernstig is.
  • zwelling: Een plotse zwelling wijst op een bloeding en dus op een (ernstiger) scheur, barst of breuk. Een later en geleidelijk ontstane zwelling wijst eerder op oedeemvorming.
  • (blauwe) verkleuring
  • belemmering bij het strekken en/of buigen van het enkelgewricht

Oorzaak
De kans op een verstuikte enkel neemt toe als u:

  • een verminderd gevoel voor evenwicht heeft
  • wandelt, loopt of sport op ongelijke grond (of als u een kuil, trapje of stoeprand niet gezien heeft)
  • sporten beoefent waarbij mensen tegen elkaar botsen zoals volleybal of (zaal)voetbal
  • al eerder een verstuikte enkel heeft gehad

Behandeling
Probeer de enkel zo snel mogelijk na de verstuiking te koelen om de zwelling tegen te gaan. Het liefst met de schoen aan, omdat dit de zwelling minimaliseert en om ervoor te zorgen dat de schade niet verergert (voor het geval er sprake is van een breuk). Koel 15 tot 20 minuten met koud stromend water of met ijs. Wikkel het ijs in een theedoek of washandje om ervoor te zorgen dat de huid niet bevriest en herhaal dit vier tot vijf keer. Als u na het koelen nog steeds veel pijn hebt of nog niet kunt steunen op de enkel, raden wij u aan om langs te gaan bij uw huisarts, de fysiotherapeut of de afdeling Spoedeisende Hulp.

Naast het koelen van enkel kunt u het volgende doen:

  • leg de enkel hoog om de zwelling te verminderen
  • laat de enkel rusten tot de ergste zwelling weg is
  • draai rondjes met uw tenen of voet: dit stimuleert de doorbloeding, dringt de zwelling terug en voorkomt dat de enkel stijf wordt

Als u een paar dagen na de ‘misstap’ weer gewoon op uw enkel kunt staan en weer kunt lopen, kunt u de enkel gewoon belasten tijdens dagelijkse bezigheden.

Neem na ongeveer 48-72 uur contact op met de fysiotherapeut voor behandeling.

enkelverzwikkingenkel fysio sintmichielsgestel