Tenniselleboog

Tenniselleboog fysiotherapie Sint-Michielsgestel

Alle spieren van de onderarm hechten aan op de botstructuren in de elleboog, met name de kop van de bovenarm. Er kunnen, vaak door overbelasting, irritaties ontstaan aan deze aanhechtingen. Wanneer deze ontstaan aan de spieren die op de buitenzijde van de elleboog aanhechten, wordt dit een tenniselleboog genoemd. Wanneer irritatie ontstaat aan de binnenzijde, heet dit een golferselleboog

Bij een overbelasting van de spieraanhechting heb je last van een zeurende pijn aan de binnen- of buitenkant van je elleboog die in sommige gevallen naar je onderarm doortrekt. Meestal ontstaat de pijn geleidelijk. Maar ineens na een verkeerd geraakte bal kan ook. De ernst varieert. Sommige mensen krijgen pas last nadat ze een tijd gesport of gewerkt hebben, anderen al bij het oppakken van een kopje.

Er wordt gedacht dat de spieraanhechting door herhaald strekken, buigen en draaien beschadigd kan raken. Met name wanneer je veel kracht zet, niet goed getraind bent of verkeerd materiaal gebruikt. Daardoor zou een litteken in de spieraanhechting ontstaan dat pijn geeft. Ontstaan de klachten ineens na bijvoorbeeld een verkeerd geraakt bal? Dan zou er sprake zijn van een grotere beschadiging. Voor de behandeling maakt dit echter weinig verschil.

Een behandeling van een tenniselleboog kan op diverse manieren gebeuren. Afhankelijk van de diagnose kan een behandeling bestaan uit:

• kinesiotape
  • massage