Whiplash betekent letterlijk ‘zweepslag’. Uw hoofd beweegt plotseling naar achteren en naar voren waardoor de banden en spieren in uw nek uitrekken. Dit gebeurt meestal als gevolg van een ongeluk. Door de kracht van de abrupte beweging raken uw spieren waarschijnlijk overbelast, maar gaan niet ‘kapot’.

Risicofactoren

Risicofactoren voor het ontwikkelen van een whiplash zijn:

• een verkeerd afgestelde hoofdsteun in de auto
  • een lichte (kleine massa) auto
  • aanrijding van achteren geeft een groter risico op het ontwikkelen van een whiplash dan een aanrijding van voren.
  • leeftijd, ouderen hebben een groter risico op het ontwikkelen van een whiplash
  • slechte conditie

Wanneer u niet gedoseerd en met beleid beweegt na een whiplash, vergroot u de kans dat de klachten langer aanhouden of zelfs chronisch worden.

Klachten en symptomen

Lang niet iedereen houdt klachten over aan een whiplash en de klachten zijn per persoon verschillend. Ze kunnen meteen komen, maar ook pas één of twee dagen na het ongeluk. Dit hoort bij het gewone beeld van een whiplash en is niet iets om u zorgen over te maken.

De volgende klachten en symptomen hangen samen met een whiplash:

• pijn en stijfheid in uw nek
  • hoofdpijn
  • pijn in uw arm en schouder
  • duizeligheid
  • concentratieproblemen
  • vermoeidheid
  • angst
  • problemen met licht en geluid
  • depressie-achtige verschijnselen
  • rugpijn
  • slaapproblemen

De fysiotherapeut of een manueel therapeut kan u helpen op een verantwoorde manier te bewegen en uw activiteiten weer op te bouwen. Hij kan u bovendien advies geven over hoe u het beste rustmomenten kunt inbouwen.

De fysiotherapeut helpt u om gedoseerd te bewegen en te ontspannen. Daarnaast geeft deze u houdingsinstructies en zo nodig advies om uw werkplek aan te passen.