Oncologie

Oncologie fysiotherapie sint michielsgestel

Het hebben of overleven van kanker heeft vele gevolgen. Voorkomende klachten zijn:

• conditieverlies
  • vermoeidheid
  • spierzwakte
  • pijn
  • spanningsklachten

Klachten veroorzaakt door kanker
Veel oncologiepatiënten hebben bewegingsproblemen als gevolg van kanker. Deze problemen kunnen het gevolg zijn van de ziekte zelf of van de behandeling (o.a. operaties, bestralingen en chemotherapie). Oncologiepatiënten kunnen lokale fysieke problemen hebben, zoals stug littekenweefsel, verminderde spierkracht, vochtophoping (oedeem) en pijn. Ook hebben oncologiepatiënten vaak last van algemene problemen, zoals vermoeidheid, verminderde conditie en een verminderde zelfredzaamheid.

Fysiotherapie tijdens de 4 behandelfasen
Bij de behandeling van oncologiepatiënten worden 4 fasen onderscheiden:

• de behandelfase, waarbij de diagnose gesteld is en een operatie, bestraling en/of chemotherapie plaatsvindt
  • de herstelfase, waarbij de medische behandelingen achter de rug zijn en de patiënt zich kan richten op herstel
  • de palliatieve fase, waarbij duidelijk is dat de ziekte niet meer te genezen is en de behandeling gericht is op het zoveel mogelijk behoud van kwaliteit van leven
  • de terminale fase waarbij het duidelijk is dat het levenseinde nadert. Binnen deze fase is behandeling gericht op het bieden van zoveel mogelijk comfort aan de patiënt, die afscheid neemt van het leven

Fysiotherapie kan binnen al deze fasen een functie hebben. In ieder stadium richt de fysiotherapeutische behandeling zich op andere doelen die de patiënt en fysiotherapeut in overleg met elkaar vaststellen.

Doel
Onderzoek heeft uitgewezen dat fysiotherapie kan bijdragen aan het verminderen van fysieke en mentale klachten van oncologiepatiënten. Het doel van oncologische fysiotherapie is het verminderen van vermoeidheid, het bevorderen van de algehele lichamelijke conditie, het verminderen van lokale fysieke problemen (denk hierbij bijvoorbeeld aan pijn, littekenweefsel of aan stijve gewrichten) en het leren omgaan met fysieke en mentale beperkingen.

Als u voor het eerst komt bij de fysiotherapeut krijgt u een uitgebreide intake (invullen vragenlijst, gesprek, lichamelijk onderzoek, etc.). Aan de hand van de intake stelt de therapeut in overleg met u een behandelplan op. De behandeling kan bestaan uit: oefentherapie, massage en ontspanningsoefeningen.