reuma fysio sint michielsgestel

Reumatoïde artritis (RA), reuma, is een auto-immuunziekte. Het afweersysteem keert zich tegen uw eigen lichaam. Het immuunsysteem slaat op hol waardoor er ontstekingsstoffen vrijkomen. Deze stoffen zorgen voor (chronische) ontstekingen in uw gewrichten, maar ook in uw pezen, spieren, organen, bloedvaten of rondom uw zenuwen. Bij een gewrichtsontsteking wordt er extra gewrichtsvocht aangemaakt waardoor er uitstulpingen ontstaan. In een later stadium van reuma kunnen het kraakbeen en het bot beschadigd raken. Reuma kan ook uw pezen en spieren aantasten.

Klachten en symptomen
Reuma is een chronische aandoening met een grillig verloop: u kunt veel klachten hebben, maar er zijn ook rustige periodes. Bij een gewrichtsontsteking heeft u last van pijn en voelt uw gewricht warm en gezwollen aan. In het begin van de ontsteking is de zwelling vaak nog niet zo zichtbaar. U kunt het dan bijvoorbeeld voelen onder de bal van uw voet tijdens het lopen, u hebt last van stijve vingers of uw handen gaan opzetten.

Met name als u een lange tijd in dezelfde houding hebt gezeten of gelegen, wordt het gewricht pijnlijk en stijf. Dit maakt bewegen lastiger en heeft een nadelige invloed op uw conditie.

Een andere veelvoorkomende klacht is vermoeidheid, u voelt zich energieloos. Dit komt omdat de ontsteking vaak bloedarmoede veroorzaakt.

Andere symptomen zijn: verstoorde nachtrust, koorts, zwakte, gebrek aan eetlust.

Het doel van fysiotherapie is dat u zo goed mogelijk functioneert in het dagelijks leven en optimaal kunt deelnemen aan de maatschappij. Het is daarvoor belangrijk dat uw conditie op peil is en dat uw gewrichten en spieren zo goed mogelijk werken.

Bij reuma helpt de fysiotherapeut u aan een goede houding en hij geeft u tips om op de juiste manier te bewegen. Hij leert u welke oefeningen u thuis kunt doen en welke sport en lichaamsbeweging het meest voor u geschikt zijn. De fysiotherapeut kan meer vertellen over gewrichtsbescherming en eventueel ook advies geven over het gebruik van hulpmiddelen.

Voordat de fysiotherapeut u kan behandelen, zal hij vragen stellen en lichamelijk onderzoek doen om na te gaan wat uw klachten zijn. Zo kan hij samen met u bepalen waaraan u tijdens de fysiotherapeutische behandeling gaat werken. De belangrijkste behandelmethoden van de fysiotherapeut zijn oefentherapie en voorlichting.

De oefeningen zijn gericht op uw algehele conditie en uithoudingsvermogen, de spierkracht en de soepelheid van uw gewrichten. Ook dagelijkse activiteiten die voor u lastig zijn, kunnen hierbij aan bod komen.